onsdag 7 september 2011

Hålkamera

Testade lite snabbt idag att bygg om min Nikon till
något som ska påminna en hålkamera (i brist på fotopapper)





Använde en bit plastmatta och eltejp..
Först blev bilderna bara brun/gula 
men en kontur fastnade faktiskt.

 Till sist gissade jag att det var plasten som inte höll 
riktigt tätt för ljuset och jag testade med lite mer eltejp :)

nikon d40x och eltejp+litet hål   ISO/HI1 s/2

Och då hände det plötslig något! Det funkade
Fast eltejpen vill ju gärna dra ihop sig så hålet försvinner,
jag hade en nål med och petade försiktigt.
Men detta var riktigt roligt!
Kommer absolut testa igen och göra locket mer omsorgsfullt.

nikon d40x+eltejp ISO/HI1 s/3
 Även inomhus funkar det, ser att denna har något längre exponering
trots att ljuset är mindre, gissar att mitt hål i tejpen var större...
eller jag har ingen aning lite som lotteri :)

1 kommentar:

  1. Kul att du gjort dessa experimenten och visar upp den. Ett bra sätt att dokumentera eller hur??

    SvaraRadera